З досвіду роботи

Використання інноваційних технологій
на уроках біології
Сьогодні не знайдеться жодної людини, яка б не розуміла ролі й місця освіти. Освіта складає основу розвитку людства, від її якості і стану залежить соціально-економічний прогрес кожної держави.
Національною доктриною розвитку освіти в Україні у ХХІ столітті визначено, що одним із пріоритетних напрямів її розвитку є впровадження в усі ланки освітньої галузі сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, що забезпечить подальше вдосконалення навчально-виховного процесу, підвищення якості, доступності і ефективності освіти, вироблення у підростаючого покоління вмінь і навичок, необхідних для практичного використання у сучасному інформаційному середовищі.                                                                                         
Термін "інновація" означає оновлення процесу навчання, який спирається, головним чином, на внутрішні фактори. Запозичення цього терміна пов'яза­не з бажанням виділити мотиваційний бік навчання, відмежуватися від чер­гових "переможних методик", які за короткий час повинні дати максималь­ний ефект незалежно від особливостей класу та окремих учнів, їхніх бажань, здібностей тощо.
Інноваційні технології - це цілеспрямований системний набір при­йомів, засобів організації навчальної діяльності, що охоплює весь процес на­вчання від визначення мети до одержання результатів. Система ґрунтується на внутрішніх умовах навчання. Тому "педагогічні технології" пов'язані з ідеями і досвідом психології, соціології, системного аналізу тощо.
У біології доцільно використовувати такі види інноваційних технологій:
·        технології особистісно – орієнтованого навчання;
·        технології інтерактивного навчання;
·        технології навчального проекту.
До переваг моделі інтерактивного навчання можна віднести наявність діалогу між учнями та вчителем, що дозволяє суб’єкту цього процесу найкращим чином продемонструвати свої інтелектуальні здібності й відчути власну здатність успішно засвоїти навіть складний матеріал. Досягається це за допомогою взаємного, сумісного навчання і співпраці у групі. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Воно ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії, а також дає можливість педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу. Інтерактивна взаємодія виключає як домінування одного учасника навчального процесу над іншими, так і однієї думки над іншою. Під час інтерактивного навчання школярі вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати обдумані рішення і набувають навички думати, розуміти сутність речей, осмислювати ідеї та концепції, знаходження необхідної інформації, трактувати й застосовувати її в конкретних умовах.
    Активне навчання використовує систему методів і прийомів, спрямовану головним чином не на повідомлення готових знань, їх запам’ятовування, а на організацію учнів для самостійного здобування знань, засвоєння умінь і навичок у процесі пізнавальної та практичної діяльності
    У навчально – виховній діяльності я застосовую такі інтерактивні технології навчання:
індивідуальні (випереджувальні завдання);
парні (робота в парах, творча робота, дослідження, робота у малих групах);
кооперативні («Акваріум», «Карусель», «Синтез думок», «Спільний проект»);
фронтальні («Мозкова атака», «Коло ідей», «Мікрофон», метод «Прес»)
 «Мозкова атака». Опираючись на життєвий досвід та знання, всі учасники обговорення вільно висловлюють свої думки. Мозкова атака спонукає учнів виявляти творчість, розвиває вміння швидко аналізувати ситуацію.
За короткий термін (до 3 хв.) вдається зібрати велику кількість ідей (записуються на дошці). На завершальному етапі ці ідеї систематизують, аналізують, обговорюють та виділяють абсурдні, хибні й ті, що допоможуть розв’язати проблему. Пропозиції щодо вирішення проблеми зберігаються протягом уроку й використовуються як опорний конспект під час узагальнення і систематизації вивченого матеріалу.
Перед виконанням завдання учнів ознайомлюють з правилами мозкового штурму:
1.     Висловлюйте все, що спадає на думку.
2.     Не обговорюйте і не критикуйте висловлювання інших.
3.     Можна повторювати ідеї, запропоновані будь-ким іншим.
4.     Розширення вже озвученої ідеї заохочується.
 «Мікрофон». Ця технологія є різновидом загальногрупового обговорення певної проблеми, яка дає можливість кожному сказати щось швидко, відповідаючи по черзі.
Організація діяльності учнів.
Перед класом ставиться запитання. Учням пропонується олівець, що імітує мікрофон, який вони будуть передавати один одному, по черзі беручи слово. Говорити може тільки той, хто тримає олівець. Якщо учень не має що сказати, він передає слово однокласнику. Важливо не обговорювати і не критикувати чужі відповіді. По закінченню вчитель або учень, який добре володіє цією темою, підбиває підсумок.
«Мозаїка». Ця технологія використовується для створення на уроці ситуації, яка дає змогу учням працювати разом для засвоєння великої кількості інформації за короткий проміжок часу.
Для виконання такої вправи учні поділяються на експертні групи, які отримують завдання для експертизи. Працюючи з додатковою літературою чи іншими джерелами інформації, члени групи складають блок-схем експертної оцінки. Після завершення роботи утворюються консультаційні групи, до яких входять по кілька учнів з кожної експертної групи.
«Коло ідей» - учні по черзі, сидячи у колі, мають можливість висловити свою думку або обґрунтувати свою позицію.
«Займи позицію». Цей метод допомагає вести обговорення дискусійного питання в класі. Використовую його з метою надання учням  можливості висловитися та попрактикуватися в навичках спілкування.
«Навчаючи - вчуся». Цей метод надає можливість учням  взяти участь у навчанні та передачі своїх знань іншим.
«Метод Прес»  використовую у випадках, коли виникають суперечливі думки з певної проблеми і потрібно зайняти і аргументувати чітко визначену позицію щодо суспільної проблеми, яка обговорюється. Метод надає можливість навчитися аргументовано в чіткій і стислій формі формулювати та висловлювати свою думку з дискусійного питання.
Біологія – це один із тих навчальних предметів, при вивченні якого надзвичайно важливу роль відіграє комп’ютерна підтримка і, особливо, застосування мультимедійних технологій, що забезпечує ефективніше формування в учнів цілісного уявлення про сучасну природничо-наукову картину світу, роль і місце людини в природі, вироблення у школярів ключових компетенцій, яких потребує сучасне життя.
Особистісно – орієнтоване навчання – це таке навчання, яке віддає перевагу самобутності дитини, її самооцінці та суб’єктивності процесу навчання.
Головні принципи особистісно – орієнтованого навчання:
1. Орієнтація не на накопичення знань будь – яким способом, а на зацікавленість у пошуку таких знань.
2. Приділення головної уваги розвивальному аспекту навчання.
3.  Підвищення ролі індивідуальних способів організації навчальної діяльності.
4. Критерії роботи учня і учителя слід рахувати не за кількістю відмінників, а за конкретними показниками результативності кожного учня з урахуванням його потенційних можливостей.
Метод проектів – це система навчання, за якої учні здобувають знання і уміння в процесі планування і виконання практичних завдань – проектів, що поступово ускладнюються. Ця педагогічна технологія зорієнтована на застосування фактичних знань та набуття нових (часто шляхом самоосвіти) і є прикладом поєднання урочної і позаурочної діяльності. Тема проекту завжди є чимось більшим, ніж навчальні завдання. 
          Інноваційні технології надають учням добру можливість висловлювати свої думки, але це відбувається, на мій погляд, за рахунок зменшення обсягу інформації, яку потрібно їм опанувати та мати у резерві своєї пам'яті.
Проведення  уроку біології з використанням інноваційних технологій дозволяє бути впевненим, що учні зможуть пояснити зміст опрацьованого матеріалу, встановити зв’язки між попереднім матеріалом і тим, що вивчається в даний момент, продемонструвати певний рівень умінь і навичок, висловити своє ставлення до матеріалу вивченої теми.


            Особливостями організації та проведення уроку біології з використанням інноваційних технологій є те, що він вимагає значної підготовчої роботи для вчителя та учнів, а також активної та ефективної позиції педагога під час проведення заняття.

Немає коментарів:

Дописати коментар