Розробки уроків

Розробка  уроків біології у 7 класі по темі  
«Різноманітність тварин» (Хребетні тварини)
Надклас Риби: особливості будови, способу життя.
                       Водою їхали пани, на них срібні жупани
Хоч жупани – лата на латі, панам раді в кожній хаті
(Риба)
Мета: Освітня. Почати формувати знання учнів про хордових тварин, ознайомивши із загальною характеристикою риб; розкрити особливості їх будови, процесів життєдіяльності та способу життя; дати поняття про хрящові і кісткові риби; ознайомити із поведінкою риб при зміні сезонів у період нересту.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти на прикладі хрящових і кісткових риб та робити відповідні висновки і узагальнення; розвивати спостережливість, увагу, пам’ять, логічне мислення та уяву.
Виховна. Виховувати відповідальне ставлення до риб, як справжніх водних організмів та сприяти екологічному вихованню і природоохоронній діяльності та вихованню правильної поведінки ловлі риб під час нересту.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Основні терміни і поняття: хрящові риби, кісткові риби, плавці, луска, зябра, плавальний міхур, ікра, зовнішнє запліднення, живонародження, електричні органи.
Обладнання: зошит, підручник, таблиці, відеофрагменти про будову риб, вологі препарати риб.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення робочого настрою.
ІІ Актуалізація опорних знань
«Мозковий штурм»
-Перерахувати всі типи тварин, які ви вивчили? (у систематичному порядку).
-Які особливості життя безхребетних?
-Чому вивчені раніше організми відносять до безхребетних тварин?
-Яке значення безхребетних у екосистемах та житті людини?

ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Прийом «Здивуй. Зацікав!»:  довідкова інформація.
Розміри тіла риби — від кількох сантиметрів до кількох метрів.
Найбільша в світі риба — велика китова акула, що виростає до 18 метрів і 25 тонн ваги. На щастя, це абсолютно невинне створіння.Найбільша прісноводна риба – сом.
Найменшою  і найлегшою прісноводною рибою є карликова пандака (Pandakapygmaea). Ця безбарвна і майже прозора рибка живе в озерах о. Лусон, що на Філіппінах. Довжина тіла самців дорівнює 7,5-9,9 мм, а вага всього 4-5 мг.
IV  Повідомлення теми уроку.
V Засвоєння нових знань
1. Загальна характеристика хордових тварин 
(розповідь; складання опорного конспекту
Хордові тварини нараховують понад 41 000 видів – це всього 3% від загальної кількості тварин планети. Вони живуть в усіх середовищах життя. Їм властиві загальні ознаки, за допомогою яких їх відрізняють від безхребетних:
-наявність хорди – внутрішнього осьового скелету;
-наявність ЦНС (нервова трубка), що розміщена над хордою на спинному боці тіла;
-під хордою знаходиться травна трубка, яка починається ротовим отвором і закінчується анальним;
-наявність зябрових щілин у глотці (при ембріональному розвитку);
-центральним органом кровообігу є серце;
-наявність вторинної порожнини тіла – целом.
2. Зовнішня будова риб
(Розповідь)
Риби — найрізноманітніша група хребетних тварин, що налічує в своєму складі більше видів, ніж ссавці, птахи, плазуни та земноводні разом узяті,— близько 22 тис. видів. При цьому опис нових видів не припиняється й до теперішнього часу, і виявляють їх не лише в океанічних глибинах, але й в прісних водоймах. У водоймах України мешкає понад 200 видів риб. Систематики поділяють сучасних риб на дві групи: хрящові та кісткові риби. 
Запитання до учнів:
— Укажіть основний критерій такого розподілу.
Очікувана відповідь учнів:
Основний критерій такого розподілу — речовина, з якої складається внутрішній скелет риб: хрящ або кістка.
3. Хрящові риби (Самостійна робота учнів з підручником Прочитайте текст підручника, стор. 67, використовуючи інструменти критичного читання: маркування, виділення опорних слів, постановки запитань).
Хрящові риби – первинно-водяні тварини, поширені у морях. Їх назва залежить від того, що скелет повністю хрящовий, а зяброві кришки та плавальний міхур відсутні. Дати коротку характеристику будови хрящових риб за такими ознаками: кількість видів та середовище їх життя; форма тіла та його відділи; покриви тіла; органи руху; особливості зовнішньої будови; будова систем внутрішніх органів; розмноження.
Відомо близько 630 видів хрящових риб, які об’єднують у ряди: Акули, Скати та Химери. Вони є об’єктом промислу: використовують м’ясо, жир, шкіру, плавці. Вони багаті на вітаміни А і Д. З них виготовляють рибне борошно, яким підгодовують тварин і удобрюють грунт. Деякі небезпечні для життя людини.
Завдання для опрацювання:
— Визначте, які плавці крім хвостового характерні для акул.
— Як вони розташовуються на тілі тварини та які функції виконують?
(Обговорення відповідей учнів.)
— Відомо, що шкіра хрящових риб виділяє слиз. Яке його значення?
Очікувана відповідь учнів:
Слиз запобігає проникненню крізь покриви бактерій і зменшує тертя під час руху.
4. Особливості внутрішньої будови хрящових риб
Слово вчителя
Ознаки пристосування риб до водного середовища можна виявити не тільки в зовнішній будові цих організмів, а й у внутрішній.
Завдання для учнів:
— Використовуючи текст підручника, визначте особливості будови опорно-рухової системи акули.
Очікувані відповіді учнів:
Скелет акули побудований лише з хряща. Основні відділи скелета: хребет, череп із зябровим апаратом і скелет кінцівок. Поздовжні м’язи тулуба утворені з окремих сегментів. М’язи розміщені також і на голові. Спостерігається диференціація м’язів: розвинені м’язи глотки і плавців.
Постановка проблемного питання:
— Які особливості внутрішньої будови забезпечують пристосування хрящових риб до життя у водному середовищі?
Робота в парах
Завдання для пар:
Дати відповіді на запитання:
I пара — Які особливості живлення і дихання акули?
II пара — Які особливості будови кровоносної та видільної систем акули?
III пара — Які особливості будови нервової системи та органів чуття акули?
IV пара — Які особливості характерні для розмноження акули?
бговорення відповідей учнів.)
5. Різноманітність хрящових риб
Розповідь учителя
Найрізноманітніші та найпоширеніші хрящові риби — акули та скати. У прибережних водах Чорного моря поширена колюча акула, або катран.
(Проектування зображення на екран.)
Повідомлення учнів про різні види акул.
До скатів належить понад 350 видів, поширених у морях, однак деякі види — мешканці прісних водойм.
Тіло скатів сплощене зверху вниз, вони плавають, хвилеподібно рухаючи широкими грудними плавцями. Зяброві щілини розміщені, на відміну від зябрових щілин акул, знизу голови. Більшість цих риб веде придонний спосіб життя: вони лежать на морському дні, чатуючи на здобич, або закопуються в пісок.
У Чорному морі трапляється морський кіт. Укол морського кота не є смертельним для людини, але спричиняє сильний біль, тимчасовий параліч, погане самопочуття.
Повідомлення учнів про скатів
6. Кісткові риби
Кісткові риби – численна група риб, які освоїли різноманітні умови існування у морях та прісних водоймах. Вони мають кістковий скелет, зяброві кришки, плавальний міхур. 
Розповідь про різноманітність кісткових риб:
У житті риб існує сезонність, яка найбільше проявляється під час розмноження у нерестовий період. Розповідь про міграцію горбуші та зміну її тіла.
Форми турботи про потомство у кісткових риб:
-самець морської голки виношує ікру у спеціальній сумці на черевному боці;
-самка карепрокта камчатського відкладає ікру під панцир краба;
-самець апогону виношує ікру у ротоглотковій порожнині;
-самиця гірчака відкладає ікру у раковину молюска скойки;
-триголкова колючка будує гніздо;
-морський коник виношує ікру у сумці на череві.
V  Узагальнення і систематизація знань
(Операція «Порівняння»,  вправа: вкажіть подібності та відмінності).
Поміркуйте!
1.     Порівняйте кісткові і хрящові риби, знайдіть подібності і відмінності
Ігрова ситуація «Угадай мене». На столі учителя лежать чотири  купки карток. На дошці пишеться поняття. Викликається чотири учні, які з купки карток повинні вибрати ті, що пов’язані з написаним на дошці. Потім учитель пише на дошці інше слово, викликає наступних учнів, що виконують таке ж завдання. 

VI  Рефлексія

Метод «Незакінчене речення»
·                   Мені запам’яталось на сьогоднішньому уроці…
·                   Мені важко зрозуміти…
·                   Хотілося б ще раз почути на наступних уроках…
VIІ Домашнє завдання
7.1.   Завдання для всього класу.
Опрацювати параграфи 18,19  підручника
7.2.   Індивідуальні та творчі завдання.
Підібрати цікаві факти про кісткових риб.

 

Надклас Риби: різноманітність, роль у природі та значення в житті людини.

Мета: Освітня. Ознайомити учнів з різноманітністю кісткових риб, їх основними рядами, особливостями будови та життєдіяльності. Сформувати поняття про роль кісткових риб у водних екосистемах, значення для людини.
Розвиваюча.  Розвивати аналітико – синтетичні вміння; вміння  доводити, робити висновки; вміння працювати з додатковою літературою.
Виховна. Виховувати бережливе відношення  до тварин, що нас оточують. Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Основні терміни і поняття: хрящові риби, кісткові риби, зябра, плавальний міхур, ікра, зовнішнє запліднення,нерест, прохідні риби, надряд кистепері, надряд Дводишні, ряд Оселедцеподібні, ряд Лососеподібні, ряд Коропоподібні, ряд  Окунеподібні, ряд Осетроподібні.
Обладнання: зошит, підручник, таблиці, кросворд, відео фрагменти про будову риб, вологі препарати риб.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення робочого настрою.
ІІ Актуалізація опорних знань
2.1. Виконання тестових завдань.
Вибрати одну правильну відповідь.
1. За допомогою органа бічної лінії риба відчуває:
А тиск і силу течії води
Б наближення до твердих підводних об’єктів, силу течії води
В наближення до твердих підводних предметів
Г силу течії води, наближення до твердих підводних об’єктів, тиск води 
2. Видільна система хрящових риб представлена:
А тулубовими нирками                               В тазовими нирками
Б черевними нирками                                 Г грудними нирками
3. Особливості будови травної системи хрящових риб:
А зуби розташовані у 5–7 рядів, розвинені травні залози — печінка і підшлункова залоза, наявний спіральний клапан, який збільшує всмоктувальну поверхню кишечнику
Б зуби розташовані у 5–7 рядів, ростуть протягом життя, акули — хижаки
В зуби розташовані у 5–7 рядів, наявний спіральний клапан, який збільшує всмоктувальну поверхню кишечнику
Г зуби розташовані у 5–7 рядів, розвинені травні залози — печінка і підшлункова залоза, наявний спіральний клапан, який збільшує всмоктувальну поверхню кишечнику, тіло покрите плакоїдною лускою
4.  Кровоносна система риб:
А замкнена, одне коло кровообігу, серце двокамерне
Б незамкнена, одне коло кровообігу, серце двокамерне
В замкнена, два кола кровообігу, серце двокамерне
Г замкнена, одне коло кровообігу, серце однокамерне
5. Хребет хрящової риби представлений такими відділами:
А грудним і тулубовим                               В тулубовим і хвостовим
Б тулубовим і поперековим                                  Г шийним і тулубовим
6. У риб парними плавцями є:
А грудні і спинні                                         В спинні і анальні
Б грудні і черевні                                          Г анальні і черевні 
2.2. «Виправ помилки».
Виправте помилки в поданих тезах.
1. Усі риби мають кістковий скелет. (Є риби, які мають хрящовий хребет, — акули, скати.)
2. Опорою тіла в хребетних протягом усього життя є хорда. (У хребетних хорда не зберігається.)
3. Особливістю середовища існування риб є його густина, більша за густину повітря, гарна видимість. (Вода має низьку видимість.)
4. Найчастіше забарвлення хрящових риб яскраве і не залежить від умов навколишнього середовища. (Забарвлення риб залежить від умов навколишнього середовища.)
5. У хрящових риб усі плавці парні. (У хрящових риб є непарні плавці — спинний, анальний, хвостовий.)
6. У всіх риб шкіра гола, покрита слизом. (Шкіра риб укрита лускою.)
7. До органів чуттів у риб належать: очі, середнє вухо, органи нюху, бічна лінія. (Відсутнє середнє вухо.)
2.3.Обговорення проблемної ситуації або питання
Яка риба нереститься взимку й чому?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Послухайте опис тварини та визначте її назву:
«Доросла велика риба, оливково-сріблястого кольору з фіо­летовим або червоним відливом. По краю хвостового плавця проходить чітка чорна смуга. У молодих риб забарвлення сріб­лясте, боки із чорними плямами, черевні та анальний плавці червонуваті. Мають потужні щелепи з гострими зубами, нападають на риб та інших тварин, небезпечні для людини. Будова нижньої щелепи і зубів дозволяє рибі виривати зі здобичі великі шматки м’яса. Зграя за кілька хвилин знищує тварину масою близько 50 кг».
Очікувана відповідь учнів: піранья.
— До якої групи риб вона належить? (Кісткові риби.)
Повідомлення теми уроку.
 Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
III. Вивчення нового матеріалу Розповідь учителя з елементами бесіди. Складання опорної схеми. Перегляд відео
1. Різноманітність кісткових риб
Узимку нереститься минь, тому що ця риба прийшла до нас із часів льодовикового періоду й улітку для нересту їй занадто тепло. Минь — єдиний представник родини тріскових, що живе в прісних водах. Це холодолюбна риба, що проявляє активність при температурі води не вище +10 °С, тому в літню пору спіймати його практично неможливо.
Кісткові риби досить різноманітні, вони зустрічаються в прісних водах, у солонуватих морях і океанах, у гірських озерах і струмках, у глибинах океанських западин, в освітлюваних сонцем коралових рифах, у позбавлених світла печерах океану.
Споконвічні мешканці водного середовища, деякі риби набули здатність злітати з води, пролітаючи в повітрі до декількох сотень метрів, а у деяких розвинулися пристосування в зябровій порожнині або плавальному міхурі, що дозволяють їм довгий час бути поза водою в атмосфері вологого повітря тропіків.
Нарешті, деякі риби — дводишні, багатопероподібні — мають поряд із зябрами й чарункоподібний плавальний міхур або справжні легені, що дозволяють їм дихати атмосферним повітрям.
Серед кісткових риб є свої гіганти й карлики — від сягаючих 5—7 м довжини й 500—1500 кг ваги прісноводних білуги, Калуги, сома й морських меч-риби й марлинів до малюсіньких філіппінських бичків, 7—11 мм довжини. Таким чином, кісткові риби не досягають розмірів хрящових, серед яких є акули до 15—18 м довжини, але зате серед них є багато дрібніших.
2. Основні ряди кісткових риб
До ряду Осетрові належать білуга, осетер, севрюга, стерлядь й інші давні кісткові риби. Як і у хрящових риб, у них є рило, рот у вигляді поперечної щілини на черевному боці тіла, горизонтальні парні плавці, хвіст зі збільшеним верхнім і меншим нижнім лопатнями. Основу осьового кістяка становить хрящ. Череп зовні покритий плоскими кістками, а на тулубі й хвості розташовані п’ять рядів кісткових ромбічних пластинок. Живуть тільки в Північній півкулі, належать до прохідних і озерно- річкових риб. Харчуються донними безхребетними й рибою. Це цінні промислові риби, що дають високоякісне м’ясо й чорну ікру.
Основні родини, які належать до ряду Оселедцеподібні — це Лососеві та Оселедцеві.
Оселедцеві включають морських зграйних планктоноїдних риб. Більшість із них живе поблизу берегів. Відкладають численну липку ікру на ґрунт або водорості. Родина багата на промислових риб: атлантичний, тихоокеанський оселедіц, балтійська салака, сардини, анчоуси.
Родина Лососеві представлена прохідними й прісноводними рибами, що відкладають ікру на дні прісних водоймищ Північної півкулі. Характерною зовнішньою рисою будови лососевих є наявність жирового плавця (без кісткових променів). Вони відкладають невеличку кількість великих червоних ікринок. Лососеві — цінні промислові риби (кета, горбуша, кумжа, сьомга, форель, голець, ряпушка), які дають високоякісне м’ясо й червону ікру.
Коропоподібні. Ряд Коропоподібні об’єднує прісноводних риб, у яких немає щелепних зубів. їжа подрібнюється глотковими зубами. До них належать промислові риби — плітка, лящ, лин, сазан, в’яз тощо.
Дводишні. Ряд Дводишні належить до найдавніших риб, що пристосувалися до життя в умовах пересихаючих водоймищ Африки, Австралії й Південної Америки. Крім зябер дихають одним або двома легенями — порожніми виростами черевної стінки стравоходу. Повітря до легенів надходить через наскрізні ніздрі. Намічається утворення другого передсердя й легеневого кола кровообігу. Представники цього ряду — австралійський рогозуб, американський щетинник.
Кистепері. Ряд Кистепері також є давньою й майже повністю вимерлою групою. Розквіту кистепері досягли в девонському й карбонсько- му періодах. У наш час відомий тільки один вид — латимерія, що живе в глибинах Індійського океану. Довжина риби до 1,5 м. У неї своєрідно влаштовані парні плавці. В їх основі розташована широка м’ясиста лопать, усередині якої знаходиться кістяк плавника, що нагадує кістяк кінцівки наземних хребетних.
Технологія «Ажурна пилка»
Завдання для домашніх пар:
 Схарактеризувати кісткових риб за таким планом:
1)   Назви видів риб.
2)   Характерні риси.
I пара — оселедець чорноморський та стерлядь прісноводна.
II пара — форель райдужна та лосось чорноморський.
III пара — оселедець чорноморський та хамса.
IV пара — короп дзеркальний та лящ звичайний.
V пара — окунь звичайний та скумбрія атлантична.
Заповнення таблиці
Різноманітність кісткових риб
Назва риби
Характерні риси
Осетер чорноморський

Оселедець чорноморський 

Форель райдужна

Окунь звичайний 

Короп дзеркальний

V. Узагальнення та систематизація знань.
Дати відповідь на жартівливі запитання.
1. Чому важко утримати у руках живу рибу?
2. В акваріум до сліпої щуки впустили нехижих риб, не бачачи їх щука без промаху переловила усіх. Як вона їх виявила?
3. Видатний океанолог Жак-Ів Кусто назвав роман про риб  "У світі безмовності”. Чи вірно це?
4. У романі О.Бєляєва юнаку пересадили зябра молодої акули і створили Іхтіандра. Чи дійсно це може бути?
5. Чому риби, які піклуються про потомство, відкладають малу кількість ікри?
2.2. «Розумний куб».
Запитання на гранях куба:
1. Які характерні риси притаманні хрящовим рибам?
2. Які особливості зовнішньої будови хрящових риб?
3. Які особливості покриву акули?
4.Схарактеризуйте особливості розмноження акул.
5. Схарактеризуйте рівень розвитку органів чуття хрящових риб.
6.Назвіть ознаки внутрішньої будови хрящових риб, пов’я­зані із середовищем існування.
V. Узагальнення і закріплення знань
5.1. «Закінчи речення».
1.  У кісткових риб форма тіла … (обтічна).
2.  Ковзати у воді рибі допомагають … і … (луска і слиз).
3.  Скелет складається із … (черепа, хребта, скелета плавців).
4.  До парних плавців належать … і … (грудні і черевні).
5.  За допомогою парних плавців риби можуть робити … (повороти).
6.  До непарних плавців належать … (анальний, хвостовий, спинний).
7.  Органи дихання риб … (зябра).
8.  На зябрових дугах розташовані … (зяброві пелюстки і тичинки).
5.2. «Творча лабораторія».
— Як ви гадаєте, що вигідніше: відкладати багато ікри і не турбуватися про неї або турбуватися про невеличку кладку? Чи можна однозначно відповісти на це запитання?
5.3. Пояснення прислів’я.
— Поясніть японське прислів’я: «Хочеш з’їсти фугу — спочатку напиши заповіт!».
(Японці сприймають рибу фугу як делікатес. Щоправда, для того щоб приготувати з неї страву, кухар повинен мати особливу кваліфікацію, підтверджену дипломом. Він повинен знати анатомію риби (оскільки в різних частинах риби отрута міститься в різній концентрації), мати тверду руку практикуючого хірурга. Він повинен уміти надавати першу допомогу потерпілим. За два десятиліття кінця ХІХ ст. від таких делікатесів у Японії загинуло понад 3 тис. осіб, а наприкінці ХХ ст. кожні десять років гинуло близько 100 осіб.)
5.4. «Мудринки зі скриньки»:
-         Поясніть прислів'я (з біологічної точки зору): «На те й щука в річці, щоб карась не дрімав» з біологічної точки зору.
-         Поясніть  вислови:
       «почувається    як риба у воді»;
       «мовчить як риба»
VІ.    Підбиття підсумків уроку
Учні самостійно підбивають підсумки уроку, називають риси пристосування кісткових риб до середовища існування, представників кісткових риб, пояснюють їх роль в екосистемах та господарській діяльності людини.
VІІ. Домашнє завдання
7.1.   Завдання для всього класу.
Опрацювати параграф 19 підручника
7.2.   Індивідуальні та творчі завдання.
За бажанням (для учнів, що навчаються на високому і достатньому рівні) : скласти  твір-мініатюру   «Доля риб у забрудненій водоймі»


Клас Амфібії: особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини
«Ах, яка сьогодні прекрасна мокра погода! –
 думала жаба - Яка це насолода - жити на світі!»
В. Гаршин «Жаба-мандрівниця»
Мета: Освітня. Ознайомитись з особливостями зовнішньої будови та способом життя земноводних; вивчити будову та покриви тіла, опорно – рухову, травну, видільну, дихальну, кровоносну, нервову системи та органи чуття; визначити риси ускладнення земноводних порівняно з рибами;.
Розвиваюча.  Розвивати вміння самостійно працювати з текстом та малюнками підручника;
Виховна. Виховувати бережливе відношення  до тварин, що нас оточують. Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Основні терміни і поняття: Земноводні, повіки, заціпеніння, мигальна перетинка, барабанна перетинка, резонатори, ноги, стегно, гомілка, лапка, плавальна перетинка, плече, передпліччя, кисть, крижовий відділ, хвостова кістка, пояси кінцівок, плечовий пояс, груднина, ключиця, вороняча кістка, лопатка, тазові кістки, тазовий пояс.
Обладнання: зошит, підручник, таблиці, малюнки, схеми, відео фрагменти про будову жаб, вологі препарати жаб.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення робочого настрою.
ІІ Актуалізація опорних знань
2.1. «Знайди помилку».
Знайти і виправити помилки в тексті. (Правильні відповіді наведені в дужках.)
Риби мають радіальну (двобічну) симетрію тіла. Форма тіла обтічна. Тіло розділене на голову і тулуб (голову, тулуб і хвіст). Органи дихання — зябра. Зяброві щілини ухрящових риб (кісткових риб) закриті зябровими кришками. Мають плавці — парні(непарні): хвостовий, спинний та анальний та непарні (парні): грудні і черевні плавці. Ухрящових риб (кісткових) кишечник має особливий тонкостінний виріст, наповнений сумішшю газів,— плавальний міхур. Коли риба опускається на глибину, міхурзбільшується (зменшується) в об’ємі і щільність риби збільшується. Це сприяє швидкому зануренню. При спливанні об’єм міхура зменшується (збільшується) і риба стає відносно легшою. Поки риба знаходиться на одній і тій же глибині, обсяг міхура постійно змінюється (не змінюється).
2.2. «Біологічна задача».
Визначте, скільки живуть ці риби, якщо відомо, що білуга може дожити до 100 років, тріска — у чотири рази менше, а тривалість життя сома дорівнює різниці між тривалістю життя білуги і тріски.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми розглянемо тварин, які в дорослому стані живуть на суші та дихають легенями, а їх личинки у воді та мають зябра;
Вважаються делікатесами та подаються як «коронна страва» в ресторанах;
Виводять «серенади», які чути на великих відстанях;
Здатні турбуватися про потомство.
У Китаї вони символізують інь, місячне начало, безсмертя, багатство й довголіття.
У Японії вони обіцяють удачу, особливо для мандрівників.
Це, звісно,  Земноводні  ( Амфібії).
На Землі є пам’ятники жабі, створені на знак подяки і визнання їх значення є медичних, фізіологічних й фармакологічних дослідженнях. Один з пам’ятних побудований на території Паризького університету ще в XIX ст. (див. іл.), а другий зведений у Токіо за кошти студентів-медиків на честь мільйонної жаби, яка була використана для потреб медицини. Які ж важливі відкриття в біології було здійснено завдяки дослідженням жаб та інших амфібій?
ІV.Повідомлення теми, мети,завдань уроку.
V. Засвоєння нового матеріалу
5.1. Пояснення з використанням мультимедійної презентації та відеофрагментів особливостей будови амфібій у зв’язку з пристосуваннями до життя у двох середовищах.
Земноводні - це тварини, які в дорослому стані здебільшого поширені на суходолі, проте  їхнє розмноження і розвиток відбуваються у воді. Дорослі земноводні дихають за допомогою легенів і через шкіру, а їхні личинки та деякі дорослі особини - за допомогою зябер. Клас Земноводні, або Амфібії, налічує близько 4 тис. сучасних видів (в Україні- 17).                                                        
Особливості будови та покривів. Тіло земноводних, як і риб, складається з голови, тулуба й хвоста (мал.1). Але в жаб, ропух і деяких інших представників цього класу хвостовий відділ не виражений. Шкіра гола, без лусок. У ній є багато залоз, які виділяють слиз. Цей слиз зволожує поверхню тіла й полегшує газообмін через шкіру, захищає тварин від проникнення хвороботворних мікроорганізмів. А в деяких видів (саламандри плямистої, кумок, деяких видів ропух) у шкірі є отруйні залози, тому їхній слиз містить отруйні сполуки, що захищає цих тварин від нападу хижаків.
Голова жаби широка. Є великий рот з ледь помітними зубами, очі з повіками (нижня – прозора, верхня –шкіряста), мигальна перетинка, яка закриває око. За очима  є барабанні перетинки та спеціальні голосові пухирі – резонатори (у самців).
Тулуб короткий і широкий, шия та хвіст відсутні. Дві пари ніг (задні довші за передні). Задні кінцівки складаються з трьох відділів:стегна, гомілки, стопи. Стопа має 5 пальців, з’єднаних між собою плавальною перетинкою. Передні кінцівки мають теж 3 відділи, але кисть жаби – 4 пальці.
 Скелет земноводних  складніший, ніж у риб (мал.2). Хребет поділений на шийний (1 хребець), тулубовий (9 хребців), крижовий (1хребець) відділи. Єдиний шийний хребець  з’єднує  голову з тулубом. Тому рухливість голови у цих  тварин  обмежена. Жаба не має ребер.
 Череп переважно хрящовий. 
Скелет кінцівок включає кістки вільних кінцівок (передніх і задніх) та їхніх поясів. Він має типову для наземних хребетних тварин будову. Передню кінцівку утворюють кістки плеча, передпліччя та кисті.
Пояс передніх кінцівок (плечовий пояс) складається з парних кісток: лопаток, воронячих кісток і ключиць. У місці сполучення воронячих кісток приєднується грудина. Задня кінцівка складається з кісток стегна, гомілки та стопи.
Пояс задніх кінцівок утворений трьома парами зрослих між собою кісток.     Кінцівки закінчуються пальцями (переважно   п'ятьма).
Мускулатура. У земноводних найкраще розвинені м'язи кінцівок та їхніх поясів. М'язи земноводних поділяються на групи, що виконують спільні функції (наприклад, м'язи, що згинають кінцівки, або м'язи, які розгинають кінцівки).
Земноводні - хижаки, які живляться переважно безхребетними тваринами. Деякі види можуть полювати на дрібних риб та їхніх личинок. 
Травна система земноводних починається ротоглотковою порожниною, яка переходить у стравохід. Сюди відкриваються протоки слинних залоз. Слина слугує лише для зволоження їжі, що полегшує її ковтання. На дні ротоглотки розташований язик. У жаб і ропух він вкритий клейкою речовиною та прикріплений до дна ротоглотки переднім кінцем, тоді як задня його частина вільна. Жаба під час полювання викидає язик із ротової порожнини вперед, до якого приклеюється здобич. При ковтанні їжі очі втягуються, тиснуть на стінки ротоглотки, сприяючи проштовхуванню їжі до стравоходу. Їжа перетравлюється у шлунку та кишечнику, в який відкриваються травні залози: печінка та  підшлункова залоза. Кишечник, як і в хрящових риб, відкривається в клоаку.    
Видільна система земноводних також відкривається в клоаку.
 Дихальна  система. Ми иже згадували, що земноводні у дорослому стані здебільшого дихають за допомогою легенів. Легені - парні комірчасті мішки, які забезпечують дихання атмосферним киснем. Повітря потрапляє в легені за допомогою рухів дна ротоносоглоткової порожнини. Значну роль у процесах дихання відіграє шкіра. Так, у жаб через шкіру може надходити близько половини необхідного кисню, а в далекосхідного тритона та американських безлегеневих саламандр легені взагалі зникають і газообмін відбувається тільки через шкіру та слизову оболонку ротоглоткової порожнини. Шкірне дихання забезпечує тривале перебування земноводних під водою.
Личинки земноводних дихають зябрами, а у протеїв і сиренів зябра зберігаються протягом усього життя тварини.
Кровоносна система личинок земноводних побудована так само, як і в риб: серце двокамерне, одне коло кровообігу. Але в дорослих земноводних серце має вже три камери (два передсердя та шлуночок, є два кола кровообігу). Передсердя, скорочуючись, виштовхують кров до шлуночка. Зі шлуночка кров потрапляє в основні артерії і розноситься по всьому тілу. Частина крові зі шлуночка надходить до легеневих артерій і легенів. Там вона збагачується киснем, і по венах артеріальна кров повертається до лівого передсердя. Це мале коло кровообігу. Решта крові зі шлуночка надходить до всіх інших органів. Там вона віддає кисень і стає венозною. Венозна кров повертається у праве передсердя. Так утворюється велике коло кровообігу. Крім венозної крові, в правий шлуночок по шкірних венах потрапляє й артеріальна кров. Таким чином, у правому передсерді венозна та артеріальна кров змішуються.
     Внутрішня поверхня шлуночка має багато комірчин. Змішана кров (з правого передсердя) та артеріальна (з лівого) окремими порціями заповнює їх на короткий час і вже не змішується. Унаслідок цього найбідніша на кисень кров надходить до легенів, змішана - до різних внутрішніх органів, найбільш насичена киснем - до головного мозку.
Для дихання атмосферним киснем треба набагато більше дихального пігменту гемоглобіну, ніж для дихання киснем, розчиненим у воді. Тому еритроцити (червоні клітини крові) у земноводних утворюються не лише в селезінці, як у риб, а й у червоному кістковому мозку, який характерний тільки для наземних хребетних тварин.
Як і риби, земноводні належать до холоднокровних тварин. При зниженні температури активність цих тварин знижується і вони можуть впадати у неактивний стан.
Нервова система земноводних складається з тих самих відділів, що й у риб. Але в них краще розвинений передній мозок. У ньому, на відміну від риб, розміщені півкулі, які відповідають за складні форми поведінки.
Органи чуттів земноводних досить різноманітні, оскільки в них є як органи, характерні для мешканців водойм, так і такі, що притаманні наземним тваринам. Так, у земноводних, як і в риб, є бічна лінія. У жаб вона розвинена лише на стадії личинки (пуголовка), а у видів, які постійно мешкають мохом у водоймах (деякі хвостаті земноводні), зберігається протягом усього життя. А ось очі земноводних пристосовані до функціонування на суходолі: вони допомагають тваринам краще орієнтуватися в навколишньому просторі і знаходити об'єкти живлення. Але сприймають вони лише предмети, що рухаються. Від пересихання очі захищені трьома повіками (верхньою, нижньою та миготливою перетинкою). У земноводних розвинений кольоровий зір. Очі у жаби опуклі й розташовані над поверхнею голови. Це дає змогу тварині перебувати у воді й спостерігати за тим, що відбувається поза водним середовищем.
Органи слуху земноводних здатні сприймати звуки, які поширюються в наземному середовищі. Тому, крім внутрішнього вуха, вони мають ще й середнє. До його складу входить слухова кісточка й барабанна перетинка. Вона відокремлює заповнену повітрям порожнину середнього вуха від довкілля. Звукові коливання через барабанну перетинку і слухову кісточку передаються на внутрішнє вухо. Саме там розташовані чутливі клітини, які сприймають звуки. З внутрішнім вухом пов'язаний і орган рівноваги. Чутливі клітини, які слугують смаковими рецепторами, розташовані в земноводних на язиці та у ротовій порожнині. Чутливі клітини у шкірі земноводних сприймають хімічні речовини, дотик, зміни температури.
Регенерація добре виражена у хвостатих земноводних (особливо в личинок), у яких можуть відновлюватись хвіст, кінцівки, кишечник, легені, око тощо. А в дорослих жаб, ропух й інших безхвостих земноводних здатність до регенерації виражена слабше. 
Особливості поведінки земноводних. Як і у риб, поведінка земноводних пов'язана з різноманітними інстинктами (мисливськими, захисними, турботою про нащадків тощо). Але у них досить легко виробляються й умовні рефлекс.
3. Складання опорного конспекту «Ознаки амфібій», «Різноманітність амфібій».
VІ. Узагальнення та закріплення нового матеріалу
Відповісти на запитання: Чому наявність двох кіл кровообігу і трикамерного серця є прогресивною ознакою будови тварин?
Вибрати ті ознаки, які характерні для земноводних.
1.                Стала температура тіла.
2.                Нестала температура тіла.
3.                Живуть у воді й на суші. 
4.                Живуть у воді
5.                Живуть на суші.
6.                Тіло вкрите вологою, слизькою шкірою. 
7.                Шкіра суха, вкрита роговими  лусками.
8.                Мають шийний хребець.
9.                Мають плавники.
10.           Мають пояси кінцівок.
                                                                                                                               7
Відповідь: суші, з водою, у воді, зябрами, легенями, не сталу, прісних водоймах; 2,3,6,8,10.
VІІ.  Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Результат».                                                              
Учні по черзі роблять висновок про те, чого вони навчились на уроці, якого результату досягли.
VІІІ. Домашнє завдання
7.1.   Завдання для всього класу.
Опрацювати параграф 20 підручника
7.2.   Індивідуальні та творчі завдання.

Дати відповідь на проблемне запитання: Як амфібії змогли завоювати суходіл?

Клас Плазуни: особливості будови, способу життя.
                                           «Тяжко знайти щось більш граційне, 
ніж змія, що ковзає по землі чи серед гілок»
Дж. Даррелл
Мета: Освітня. Ознайомитись з особливостями зовнішньої будови та способом життя плазунів; вивчити будову та покриви тіла, опорно – рухову, травну, видільну, дихальну, кровоносну, нервову системи та органи чуття; визначити риси ускладнення плазунів порівняно з земноводними.
Розвиваюча.  Розвивати вміння самостійно працювати з текстом та малюнками підручника;
Виховна. Виховувати бережливе відношення  до тварин, що нас оточують; любов до природи
 Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Основні терміни і поняття: яйцеві оболонки, лускаті, крокодили, черепахи, самокаліцтво, линяння. рогові луски, щитки, кільця, грудна клітка, міжреберні м язи, тазові нирки, сечоводи, сечовипускальний канал, гортань, бронхи, якобсонів орган, живородіння, жовток, шкаралупова оболонка.
Обладнання: зошит, підручник, таблиці, малюнки, схеми, відеофрагменти про будову плазунів.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Психологічна розминка створення психологічного настрою.
Усі ми дуже різні й водночас надзвичайно схожі. Зараз це перевіримо. Хто полюбляє ласувати морозивом – підніміть ліву руку, у кого вдома є домашні тварини – праву. Хто любить свою родину –  посміхніться, у кого є друзі – плесніть в долоні. Ось бачте, ми тепер більше знаємо один про одного. Але яка рослина не може існувати без своїх органів, так і вчитель – без своїх учнів, тому я розраховую на вашу активну роботу. І сподіваюся, що дух партнерства допоможе нам у цьому. За девіз уроку я пропоную взяти слова Генрі Форда: Зібратися разом – це початок. Триматися разом – це прогрес.
Працювати разом – це успіх.
ІІ Актуалізація опорних знань
«Мозковий штурм»
Учні відповідають на питання вчителя.
1.     Охарактеризуйте зовнішню будову амфібій?
2.     Поясніть будову хребта земноводних?
3.     Особливості будови скелета кінцівок у земноводних?
4.     Як відбувається розвиток земноводних?
5.     Які органи чуття розвинені у жаби?
6.     Яку роль відіграють земноводні у природі та житті людини?
7.     В яких країнах споруджено пам’ятники жабам?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми продовжуємо вивчати представників тваринного царства — клас Плазуни.
• Хто ж вони насправді, ці загадкові плазуни?
• Скільки видів населяють нашу планету?
• Де вони поширені? Яких розмірів бувають? Чи всі вони отруйні?
• Чому вони викликають у людей величезну цікавість та суперечливі відчуття страху, відрази, пошани?
Протягом наступних уроків ми спробуємо поринути в цікавий розділ зоології — клас Плазуни та знайти відповіді на всі питання, які нас цікавлять.
ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
V. Засвоєння нового матеріалу
Пояснення з використанням мультимедійної презентації та відеофрагментів особливостей будови рептилій у зв’язку з пристосуваннями до життя у наземному середовищах.
Плазуни — це перші справжні наземні хребетні. Завдяки способу пересування, властивого його представникам, клас дістав назву Плазуни. Від слова reptate, що в перекладі з латини означає «плазувати», походить і друга назва цього класу — Рептилії. Вивченням плазунів займається окрема галузь зоології — Герпетологія (від грецьк. герпетон — плазун, логос — наука).
  Плазуни - холоднокровні, переважно наземні, хребетні тварини, розмноження і розвиток яких відбувається на суходолі (навіть у мешканців водойм). Це пов'язано з тим, що яйця плазунів, на відміну від риб і земноводних, оточують захисні яйцеві і зародкові оболонки.
     Відомо близько 6 тис. сучасних видів плазунів (в Україні - 21), які поширені на всіх континентах, окрім Антарктиди.
Особливості зовнішньої будови плазунів
Форма тіла й розміри
Тіло рептилій має двобічну симетрію. Є дві пари кінцівок, які можуть редукуватися. Тіло розділене на голову, тулуб, кінцівки й хвіст. Чітко виражена шия. У черепах розвивається зовнішній скелет — панцир.
Особливості внутрішньої будови плазунів
Опорно-рухова система
До складу скелета входять череп, хребет і скелет кінцівок. Череп складається в основному з окостенілих кісток. У хребті виділяють шийний, грудний, поперековий, крижовий і хвостовий відділи. Формується справжня грудна клітка (відсутня у змій), що складається з грудних хребців, ребер і грудини. Скелет кінцівок складається зі скелетів вільних кінцівок і скелетів їхніх поясів і має таку саму будову, як у земноводних. М’язова система плазунів характеризується більшою, ніж у земноводних, диференціацією та розвитком міжреберної мускулатури.
 Травна система
Травний тракт плазунів включає ротову порожнину, стравохід, шлунок і кишечник, що відкривається в клоаку. На дні ротової порожнини розташований язик. Зуби є в більшості рептилій. Вони приростають до країв кісток, на яких розташовані (виняток — крокодили, їхні зуби сидять в альвеолах). У черепах і крокодилів є кісткове піднебіння, що відокремлює ротову порожнину від носоглоткових ходів. Шлунок добре виражений. У кишечнику виділяють тонку, товсту й пряму кишки. На межі між тонкою й товстою кишками розташована сліпа кишка. До травних залоз рептилій належать слинні залози, печінка
(має жовчний міхур) і підшлункова залоза.
Дихальна система
Орган дихання плазунів — легені. Форма легень, як і в амфібій, мішкоподібна, але внутрішня порожнина значно менша. Від стінок легені відходить складна мережа перегородок, що ділить її порожнину на безліч комірок. Крім легенів до органів дихання належать гортань, трахея і бронхи.
Кровоносна система
Серце більшості рептилій трикамерне, складається з двох передсердь і одного шлуночка. Є два кола кровообігу — мале (поставляє кров у легені для газообміну) і велике. У шлуночку є неповна перегородка. У крокодилів ця перегородка повна. Є дві дуги аорти (права й ліва).
Видільна система
Представлена тазовими нирками, сечоводами й сечовим міхуром. У деяких видів (крокодили, змії) сечовий міхур недорозвинений.
Нервова система
Центральна нервова система складається з тих же частин, що й нервова система земноводних, але півкулі переднього мозку й мозочок більш розвинені.
Органи чуттів
Органи зору мають низку особливостей. Очі від висихання й забруднення оберігають два повіка й мигальна перетинка. У змій і геконів повіки зрощені та прозорі. Форма рогівки опукла, а кришталика — лінзоподібна. Акомодація ока досягається з допомогою зміни відстані між кришталиком і сітківкою, а також зміни форми кришталика. Орган слуху складається із середнього й внутрішнього вух, у середнім вусі — одна слухова кісточка (стремінце). Середнє вухо утворює барабанну порожнину, що зовні закрита барабанною перетинкою, а з ротовою порожниною сполучається євстахієвою трубою. Є органи дотику, нюху, смаку та шкірно-м’язового чуття. У ямкоголових змій є органи, що відчувають тепло на відстані.
Довідкове бюро «Чудеса природи». (Підготували учні).
1.Найменший хамелеон.
2.Найпрудкіша ящірка.
3.Найбільший крокодил.
4.Найперша ящірка-жабоящірка.
5.Тварини, занесені до Червоної книги.
VI. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу
1. Самостійна робота Тести (виберіть із наведених відповідей правильну)
1.Із перелічених органів спільними для земноводних та риб є:
а) нирки; б) слинні залози; в) печінка; г) середнє вухо; д) глотка;
є) підшлункова залоза.
2.Серце личинки земноводних: а) трубчасте; б) двокамерне; в) трикамерне; г) чотирикамерне; д) серце відсутнє.
3.Представниками хвостатих земноводних є: а) протей; б) кумка;
в) квакша; г) плямиста саламандра; д) очеретяна ропуха; є) гребінчастий тритон.
4. Представниками безхвостих земноводних є: а) карпатський тритон;
б) гостроморда жаба; в) звичайна ропуха; г) велетенська саламандра;
д) кумка; є) сирена.
5. Чотирикамерне серце мають:
а) ящірка прудка; б) степова гадюка;
в) болотяна черепаха; г) кайман; д) кримський гекон; є) водяний вуж.
6. Серед перелічених груп тварин вперше з'являється сіра речовина, що вкриває передній мозок, у:
а) ланцетника; б) річкового окуня;
в) шипуватого ската; г) ропухи звичайної;
д) ящірки живородної.
7. Укажіть кістки, якими утворена грудна клітка плазунів:
а) грудні та поперекові хребці й ребра;
б) грудні хребці й ребра;
в) ребра та грудина;                 
г) ребра, грудні хребці й грудина.
8. Ознаки, за якими можна відрізнити безногу ящірку від змії:
а) тіло вкрите лусками; б) рухливі повіки;
в) наявність барабанної перетинки;
г) довгий язик, що слугує органом дотику; д) наявність ніздрів;
є) видовжене тіло; є) здатність до аутотомії.
9. Позначте чинник, який перешкоджає поширенню плазунів у північних широтах:
а) холоднокровність;
б) відсутність корму;
в) відсутність волосяного покриву;
г) слабкий розвиток головного мозку.
10. Прямий розвиток характерний для:
а) ланцетника; б) хрящових риб;
в) кісткових риб; г) земноводних; д) плазунів.
2. Взаємоопитування учнів «Бумеранг» за матеріалами уроку.
3. Складання «Грона» «Різноманітність і значення рептилій».
VI. Підведення підсумків уроку
VІІ. Домашнє завдання
7.1.   Завдання для всього класу.
Опрацювати параграф 20 підручника
7.2.Випереджальне завдання (для груп):
1 група. Ряд Черепахи (основні ознаки, представники, черепахи, що мешкають в Україні, використання людиною).
2 група. Ряд Крокодили (характерні ознаки, представники, використання людиною, штучне розведення).
3 група. Ряд Лускаті (характерні ознаки, представники, змії України, отруйні змії, використання людиною, перша долікарська допомога при укусах змій).

4 група.  Охорона плазунів. Плазуни Червоної книги України. Роль в екосистемах.

Клас Плазуни: різноманітність, роль у природі та значення в житті людини
Мета: Освітня Ознайомити учнів з різноманітністю плазунів, розкрити особливості будови та процесів життєдіяльності представників цього класу у зв’язку з умовами життя, визначити їх значення в природі та житті людини, необхідність охорони. 
Розвиваюча Розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси. Продовжити формування вмінь частково – пошукової діяльності, самостійно оволодівати знаннями, логічно мислити, порівнювати й робити висновки.
Виховна. Сприяти формуванню в учнів основних уявлень про наукове пізнання світу, переконати в необхідності охорони природи, формуванню позитивних емоцій щодо плазунів.
 Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Основні терміни і поняття: ряд Черепахи,  ряд Крокодили, ряд Лускаті, підряд Ящірки, підряд Змії.
Обладнання: зошит, підручник, таблиці, малюнки, схеми, відеофрагменти про різноманітність плазунів.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
ІІ Актуалізація опорних знань
2.1. Індивідуальна робота: на виданих картках, що мають дві колонки «Земноводні» і «Плазуни» запишіть номери тверджень, що відповідають ознакам даних класів.
1.     Шкіра суха без залоз.
2.     Шкіра волога, є залози.
3.     Рогові луски на шкірі.
4.     Шкіра в багатьох видів виділяє отруту.
5.     Є грудна клітка.
6.     Грудна клітка відсутня.
7.     Є міжреберні м’язи.
8.     Слина має травні ферменти.
9.     Слина служить лише для змочування їжі.
10.  Серце трикамерне.
11.  Дихання і шкірне і легеневе.
12.  Дихання легеневе.
13.  Головний мозок більш розвинений.
14.  Очі мають три повіки.
15.  Яйця вкриті щільними оболонками.
16.  Яйця без щільних оболонок.
17.  Яйця містять великий запас поживних речовин (жовток).
18.  Розмножуються переважно на суші.
19.  Розмножуються переважно у воді.
20.  За якими ознаками цих тварин відносять до класу Плазуни? 
Взаємоперевірка, «ключ»  на магнітній дошці.
Земноводні: 2,4,6,9,10,11,14,16,19.
Плазуни: 1,3,5,7,8,10,12,13,14, 15, 17,18.
2.2.  Відгадати загадки.
1.Без рук, без ніг, а по землі ходить.           (Змія)
2.Живе спокійно, не спішить
Про всяк випадок носить щит.                  (Черепаха) 
3.І не змій, і не звір,і не жаба, і не птах.
Виповзає із нір – нагла смерть для комах.  (Ящірка)
4.Хто хвіст залишає та від ворога тікає?  (Ящірка)
5.У воді водиться, з хвостом родиться,
А, як виростає, хвіст відпадає.                    (Жаба)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Розповідь вчителя
Жодні тварини не оповиті таємницею так, як плазуни, або рептилії. Людина оповила їх туманом найфантастичніших вигадок і забобонів, приписуючи цим створінням неймовірну демонічну силу. Злими, лютими зміями та драконами люди населяли свої казки, легенди та повір’я. Грецький бог лікування Асклепій (у римлян –Ескулап) зображався з жезлом, палицею, обвитою змією. Згідно легенді зміям відомі цілющі властивості  різних рослин. І Асклепій перетворювався на змію, щоб здобути ці знання.
Не менш цікавими є і крокодили, які і справді проливають чимало сліз. І ви, напевно, чули про “крокодилячі сльози”.
В чому ж  річ, що ж породило такі дивовижні асоціації в людській уяві? А секрет тут, безперечно, у загадкових особливостях плазунів, і ми можливо і відкриємо його, коли вивчимо різноманітність  плазунів.
ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
V. Засвоєння нового матеріалу
Пояснення з використанням мультимедійної презентації та відеофрагментів різноманітності рептилій у зв’язку з пристосуваннями до життя у наземному середовищах.
1.Ряд Черепахи
Черепахи мають кістковий панцир, в якому міститься їхнє тіло.(мал. №1).  Туди у разі небезпеки можуть ховатися голова, шия, кінцівки та хвіст. Панцир, який слугує досить надійним захистом від ворогів, складається з верхньої та нижньої частин, укритих роговими щитками. З частинами панцира зростаються певні кістки скелета (грудина, ребра, грудні, поперекові, крижові хребці тощо). Зубів у черепах немає. Їхню функцію виконують рогові чохли, що мають гострі краї та вкривають щелепи подібно дзьобу птахів.

     Відомо 225 видів черепах, які живуть на суходолі, у прісних водоймах і морях. Найчастіше вони трапляються у вологих тропічних лісах, спекотних пустелях, тропічних і субтропічних морях. Переважна більшість видів рослиноїдні, але є і хижаки, які живляться рибою, земноводними або безхребетними тваринами. Усі черепахи розмножуються на суходолі та відкладають від десяти до декількох сотень яєць. Черепахи живуть декілька десятків років, максимально - до 175 років і ростуть упродовж усього життя.

     Найбільші за розмірами та масою - це зелена, або супова (завдовжки до 1 м, маса - до 450 кг), та слонова черепахи (завдовжки до 2 м, маса - до 400 кг). Слонова черепаха поширена на Галапагоських островах, а зелена - у тропічних і субтропічних морях. Цікаво, що у морських видів черепах кінцівки перетворилися на ласти, які зовні нагадують плавці риб. Завдяки ластам вони легко плавають у воді.
     В Україні відомий лише один вид - черепаха болотянаВона живе до 30 років і трапляється у стоячих або слабопроточних водоймах, живиться різними тваринами.
       Деякі види черепах (наприклад, зелена, слонова тощо) є об'єктами промислу. Людина споживає їхнє м'ясо, жир, яйця. У деяких країнах черепах розводять на фермах. З їх панцирів виготовляють різноманітні вироби (гребінці, попільнички тощо).
2. Ряд Крокодили
    Представники ряду Крокодили пристосовані до напіввтваринами: від безхребетних (молюски, рако¬подібні тощо) до птахів і ссавців. Свою здобич вони затягують у воду, зменшуючи її опір. За допомогою своїх гострих зубів, які мають корені, крокодили шматують здобич.

     У зв’язку з напівводним способом життя крокодили мають плавальні перетинки між пальцями задніх ніг та особливу будову легенів, що дає змогу тваринам тривалий час перебувати під водою. А очі та ніздрі виступають над поверхнею голови, дають їм можливість дихати повітрям і спостерігати довкола, перебуваючи у воді. Під час пірнання ніздрі та слухові отвори викриваються клапанами.

       На суходолі крокодили виходять для відпочинку та розмноження. Самки відкладають від 20 до 100 яєць у гніздо в піску, яке може містити органічні рештки. Ці рештки розкладаються і виділяють додаткове тепло, необхідне для розвитку зародків. У багатьох видів самки виявляють турботу про нащадків, охороняючи кладку яєць.

     Поширені крокодили у тропічних і субтропічних регіонах. Відомо 31 вид цих тварин, тривалість їхнього життя може становити 80-100 років. Найбільшим серед крокодилів є Нільський (завдовжки до 8 м), який живе у водоймах тропічної Африки. Гребінчастий крокодил (завдовжки до 6 м) поширений у Південно-Східній Азії, береговій смузі Австралії, на островах Океанії, Нової Гвінеї. Відомі також гавіал (тіло завдовжки до 6,6 м), який живе на півдні Індії та в Бірмі, китайський та міссісіпський алігатор, американські каймани.

     Деякі види (нільський і гребінчастий крокодили) можуть нападати на людину. Зі шкіри крокодила виготовляють різноманітні вироби,             
людина споживає в їжу їхнє м’ясо та жир. У деяких країнах створені спеціальні ферми для розведення цих тварин. Нині крокодили перебувають на межі знищення й у багатьох країнах їх взято під охорону. Майже всі види крокодилів занесено до Міжнародної Червоної Книги.    
3.Ряд Лускаті
Представники ряду Лускаті (близько 6 тис. видів) поширені майже скрізь на суходолі, деякі - у морях чи прісних водоймах (морські змії, водяний вуж тощо). До них належать ящірки, змії та хамелеони. Їх об'єднує наявність рогових лусок і щитків на поверхні тіла

 Ящірки дуже різноманітні за зовнішнім виглядом і розмірами.

У більшості з них кінцівки розвинені добре, але в деяких видів кінцівок взагалі немає (веретільниця, жовтопуз тощо). Від змій безногі ящірки відрізняються наявністю барабанної перетинки та рухомими повіками. В Україні поширені прудка, зелена та живородна ящірки.(мал. №5) Найпоширеніша з них зелена ящірка, довжина тіла якої сягає 25 см. Ці види населяють ділянки, що добре прогріваються. Живиться переважно безхребетними тваринами.                                                                       

     Дрібні ящірки - гекони - активні у присмерках чи вночі, тому мають великі очі.

Вони живляться безхребетними тваринами і, завдяки особливим чіпким роговим лусочкам пальців, здатні лазити по скелях, стінах та                 31
 стелях помешкань, стовбурах дерев тощо. На Південному березі Криму мешкає кримський (мал. №6) гекон.

     Найбільші розміри серед ящірок мають варани (сірий та велетенський), поширені в тропіках і пустелях. Велетенський (комодоський) варан сягає до 3,6 м завдовжки, живе на індонезійському острові Комодо (звідки й походить його назва). Маса тіла комодоського варана - до 140 кг. Сірий варан поширений у Північній Африці, Південно-Західній та Середній Азії, завдовжки до 1,6 м. Він здатний пересуватися зі швидкістю до 120 м за хвилину. Варани - хижаки, які живляться дрібними хребетними тваринами, а комодоський варан полює навіть на диких свиней та оленів.

 Змії - безногі лускаті плазуни - живляться різними хребетними тваринами, рідше - безхребетними. Рухомо сполучені кістки лівої та правої частин щелеп дають змогу зміям заковтувати велику здобич цілком. Барабанні перетинки у змій відсутні, а прозорі та нерухомі повіки приросли до поверхні ока. Хребет складається з великої кількості хребців (до 450), грудна клітка відсутня, що забезпечує велику гнучкість тіла. В отруйних змій передні зуби верхньої щелепи більшого розміру, вони мають зовнішні борозни або внутрішні канали, по яких стікає отрута. Отруту, якою змії вбивають здобич, виробляють видозмінені слинні залози. Серед отруйних змій найбільша - королівська кобра (до 5,5 м завдовжки), яка живе в лісах Південно-Східної Азії. Цікаво, що здобиччю для неї можуть бути інші змії.
     Особливу небезпеку для здоров'я та життя людини можуть становити американські гримучі змії, мешканці азіатських пустель - гюрза та ефа, морські змії та інші.

    В Україні живуть два види отруйних змій - звичайна та степова гадюки Звичайна гадюка поширена у лісовій і лісостеповій зонах, а степова гадюка - у степах і на півдні лісостепу. Укуси гадюк дуже болючі і в деяких випадках можуть бути небезпечними для життя.

     Неотруйні змії вбивають здобич за допомогою зубів або обвиваючись навколо неї (удави, пітони). Найбільші серед них анаконда (завдовжки до 11 м), яка живе на берегах водойм Південної Америки, та сітчастий пітон (до 12 м завдовжки), що трапляється у Південній Азії.

    В Україні поширені 8 видів неотруйних змій: водяний і звичайний вужі мідянка, візерунчастий, чотирисмугий, леопардовий, лісовий і жовточеревий полози. Життя вужів пов'язане з водоймами, а полози та мідянка живуть виключно на суходолі. Хоча ці змії й неотруйні, їхній укус може бути болючим для людини.                                                                                                                        
Хамелеони - це група тропічних лускатих, пристосованих до існування на деревній рослинності. Вони мають цупкі пальці й довгий хвіст, якими охоплюють гілки.
Добре відома здатність цих тварин змінювати своє забарвлення внаслідок перерозподілу пігментів шкіри. Здобич (переважно 
комах) захоплюють довгим липким язиком, який вони різко викидають з рота і потім втягують назад разом зі здобиччю. Цікаво, що довжина язика може перевищувати довжину тіла самої тварини.  
При укусах змій необхідно вчасно надати кваліфіковану медичну допомогу! Ні в якому разі не можна припікати ушкоджене місце, відсмоктувати отруту,  накладати джгут. Потерпілому забезпечити повний спокій у горизонтальному положенні. Отруту може відсмоктати особа, яка не має поранень ротової порожнини. Після цього рану дезинфікують і накладають чисту пов’язку. Потерпілому давати багато пити.
4.Охорона плазунів
Як ви вважаєте, чи необхідно плазуни охороняти ? Чому?
Метод «Прес»…
Я вважаю, що плазуни необхідно охороняти
Тому, що                  Наприклад,                        Отже,
Робота в зошиті з друкованою основою: укажіть види плазунів, поширених в Україні, у вашому регіоні, рідкісних.
У зв’язку з активним перетворенням природи людиною виникає проблема охорони та збереження видового різноманіття плазунів. Рідкісні та зникаючі види занесені до Червоної книги. Укладають міжнародні договори, що беруть під охорону певні види чи групи плазунів (наприклад, морських черепах), а також забороняють вивозити й торгувати дикими тваринами. Якщо різні засоби охорони плазунів у природних умовах не дають помітних успіхів, тоді їх штучно розводять і випускають у звичайне середовище мешкання (наприклад, морських черепах).
5.Плазуни Червоної книги України
6.Роль в екосистемах та в житті людини
Плазуни слугують поживою різним тваринам (зокрема, певним видам птахів і ссавців). Деякі види плазунів (змій, черепах, крокодилів), а також їхні яйця в їжу людина. Більшість лускатих корисна, бо змії знищують велику кількість гризунів – шкідників сільського господарства, а ящірки – шкідливих комах.
     Іноді люди стають жертвами отруйних змій унаслідок необережного поводження з ними. Водночас отруту змій широко використовують у медицині для виготовлення різноманітних ліків. Для отримання зміїної отрути створюють спеціальні заклади, де утримують відловлених у природі змій.
Пізнавальні завдання:
1.     Чому жаба сама лізе в пащу вужа або гадюки?
Виявляється, що вуж і гадюка висовують дуже довгий кінчик язика і швидко рухають ним. А в жаби є природжений рефлекс – хапати все, що ворушиться. Ось чому вона намагається схопити рухомий язик, а змії залишається лише проковтнути здобич.
2.     Чому міссісіпський алігатор, з’ївши здобич, обливається гіркими сльозами?
Крокодили проливають багато сліз від надмірної кількості солей. Нирки плазунів – недосконалий інструмент. Тому для виведення з організму зайвих солей у рептилій розвинулись особливі залози, які допомагають ниркам. Залози, які виділяють розчинні солі, містяться біля самісіньких очей крокодила. Коли вони працюють на повну силу, здається, ніби жорстокий хижак плаче гіркими сльозами.
VІ. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу
Гра «Хто зайвий»
1.     Вуж, жовтопуз(ящірка), кобра, удав.
2.     Хамелеон, крокодил, тритон(земноводні), черепаха.
3.     Гадюка(змія), веретільниця, жовтопуз, агама.
Гра “Головоломка”
Вчитель ділить клас на чотири групи: змії, черепахи, крокодили, хамелеони. Завдання для груп: написати максимальну кількість слів по темі, використовуючи склади в таблицях.
В таблиці зашифровані слідуючі слова:
ПЛАЗУНИ
ТУЛУБ
СКЕЛЕТ
СЕРЦЕ 
ЛЕГЕНІ 
КЛОАКА 
НИРКИ 
ЧЕРЕПАХИ
ЗИМІВЛЯ
ЛУСКИ 
РЕГЕНЕРАЦІЯ


ЛУС
ТУ
ПЛА
ГЕ
ЛЕ
РЕ
КЛОА
СКЕ
ЦЕ
ЗИ
КА 
ЗУ
НИ
ХИ
ЛУБ
СЕР
НИР
НЕ
ГЕ
ПА
ЛЕТ
ЛЯ
ЧЕ
РА
НІ
ЦІЯ
МІВ
КИ
VІІ. Підсумки уроку.
Вчитель

Все має свій початок і кінець...Підходить до завершення і наш урок, на якому ви збагатилися новими знаннями, і я надіюся, що він залишить в душі кожного із вас певні враження. Прошу записати їх на листочках і почепити на "дерево підсумків”

На парті у кожного учня листочок, на якому учні записують свої враження від уроку. На дошці – дерево.
VІІ. Домашнє завдання
7.1.   Завдання для всього класу.
Опрацювати параграф 21 підручника

7.2.Творче завдання: Використання плазунів людиною.





Урок хімії у 8 класі на тему: 

Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об’єму, кількості речовини реагентів і продуктів реакції
Мета: закріпити знання про хімічні властивості оксидів і кислот; розвивати навички складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі хімічних властивостей оксидів, кислот; розвивати вміння й навички виконання розрахунків за хімічними рівняннями маси, об’єму, кількості речовини реагентів і продуктів реакції; формувати навички розв’язувати задачі за хімічними рівняннями; формувати уявлення про прикладний характер рівнянь; розвивати в учнів логічне мислення; виховувати в учнів  активність, акуратність
Обладнання: періодична система хімічних елементів,підручник, робочий зошит, витискувальний ряд металів
Тип уроку: урок формування і вдосконалення вмінь і навичок
Епіграф
Уміння розв'язувати задачі – це мистецтво,
яке здобувається практикою
Д. Пойа
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Ви вже другий рік подорожуєте по надзвичайній країні Хімії. І кожного разу, на кожному уроці виявляється, що ми знаємо з вами так мало. Як Сократ сказав: «Я знаю, що нічого не знаю!», бо кожний раз ми пізнаємо щось нове, зустрічаємо та знайомимося з новими мешканцями цієї казкової країни.
Перш, ніж розпочати наш урок, ми перевіримо свої знання з теми «Оксиди. Кислоти».
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда (мозковий штурм):
ü Що таке оксиди?
ü Як називають оксиди?
ü Як класифікуються оксиди?
ü Які оксиди називаються кислотними? Наведіть приклади.
ü Які оксиди називаються основними? Наведіть приклади.
ü Що таке кислоти?
ü Як класифікуються кислоти?
ü Які сполуки називають основами?
ü Як класифікуються гідроксиди?
ü Наведіть приклади лугів.
ü Наведіть приклади нерозчинних основ.
ü Хто пригадає, що таке солі?
1. Закінчити рівняння реакцій, урівняти:
І варіант                            ІІ варіант  (для самостійної роботи учнів)
А) NaO + HO =          А)KO + HO =
Б)CO + HO =               Б)PO + HO () =
В)CuO + HSO =           В)CaO + HCl =
Г)KO + CO =                Г) Ag + HSO =
Д)Ba(OH) + HCl =       Д) NaO + SO =
Е)Cu + HSO4 =             Е)LiOH + HI =
Є)SO+ NaOH =            Є) SO + NaOH =
2. Запишіть рівняння реакції.

Виключення «Зайвого»
А) Н2SO4, H2SO3, H2SiO3, H3PO4.
Б) HI, HBr, H2S, HF.
В) HNO3, H2SO4, H2CO3, HCl.
2.  Повторимо:
Кількість речовинице відношення маси речовини до її молярної маси
Об’єм речовини – добуток кількості речовини і молярного об’єму
 Хімічне рівняння – це умовний запис хімічної реакції за допомогою хімічних формул та коефіцієнтів.
Закон збереження масмаса речовин, що вступають в реакцію, дорівнює масі речовин, що утворюються внаслідок реакції.
3. Висновок: за хімічними рівняннями можна обчислювати масу, об’єм, кількість речовини реагентів і продуктів реакції
ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
V . Вивчення правил і способів дій (вступні вправи).
Розв’язування задач
1 Алгоритм розв’язування задач
1.     Запиши скорочену умову задачі.
2.     Склади рівняння хімічної реакції.
3.     Підкресли в рівнянні формули речовин, про які йдеться в умові задачі.
4.     Обчисли ν речовини, якої відома m чи V, за формулою.
5.     За хімічним рівнянням, склавши пропорцію, обчисли ν речовини, яку потрібно знайти.
6.     За формулою обчисли масу чи об’єм речовини, що треба знайти.
2 Колективне розв’язування задачі
1) Розрахувати  масу солі, яка  утвориться при взаємодії 13 г цинку з хлоридною кислотою.
Дано:                          M(Zn) = 65 г/моль
m(Zn)=13 г        M(ZnCl2 =65 +35,5·2 = 136 (г/моль)
m(ZnCl2) – ?       13 г                 x моль
                             Zn + 2HCl = ZnCl2 + H2
                          1 моль             1 моль
                          65 г/ моль     136 г/моль                  
13 г  х
65 г      136 г
х = 13 *136  = 27,2 г
65
Відповідь: m(ZnCl2)  = 27,2 г
Фізкультхвилинка: до нас у гості завітали представники оксидів, кислот,  основ і солей. Уважно подивіться навкруги, і знайдіть їх.
.  Первинне застосування набутих знань (пробні вправи).
Розв’язування задачі за алгоритмом
2) Кальцій оксид, кількістю речовини 0,6 моль повністю прореагував з водою. Обчисліть масу продукту реакції.
3) В реакцію з сульфатною  кислотою вступило 20 г натрій гідроксиду. Обчисліть масу  утворенної солі
VІІ.  Застосування учнями знань і дій у стандартних умовах для вироблення навичок (тренувальні вправи).
VІІІ. Творче перенесення знань і навичок у нові чи змінені умови для формування вмінь (творчі вправи).
У виробництві гуми як наповнювач використовують сажу (являє собою майже чистий вуглець). Її добувають неповним спалюванням природного газу метану СН за рівнянням СН + О = С +2НО. Обчисли масу метану, необхідного для добування сажі масою 1000т.
IX. Підведення підсумків уроку
Рівняння хімічної реакції відображає матеріальний баланс процесу, тому воно дає змогу здійснювати розрахунки маси, об’єму або кількості речовини продуктів реакції чи вихідних речовин
Самооцінювання. Оцінювання роботи учнів на уроці.
X. Домашнє завдання Опрацювати §7, завдання  у робочому зошиті (І – ІІ рівень –  1, 3; ІІІ рівень – 4, 5; ІV рівень – 6, 7) на с. 43 - 44

Немає коментарів:

Дописати коментар